کد مطلب:312209 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:733

خواهران عباس
نام هجده تن از دختران امام علی (ع) در كتب تاریخ ضبط شده است. نام مادر پنج تن از آنان نیز آشكار است:

زینب كبری (س) و ام كلثوم كبری، از فاطمه زهرا (س)؛ ام الحسن و رملة، از ام سعید بنت عروة بن مسعود، و دختری كه در كودكی وفات كرد، از محیاة دختر امری ألقیس. اما دخترانی كه نام مادران آن ها ذكر نشده عبارت اند از: ام هانی، میمونة، زینب صغری، رملة صغری، ام كلثوم صغری، فاطمه، امامة، خدیجه، ام الكرام، ام سلمة، ام جعفر، جمانه، نفیسة [1] .



[ صفحه 28]



عقیله بنی هاشم، زینب كبری، زینت خاندان علی (ع) است. او خواهر گرانقدر عباس (ع) و پیام آور كربلاست. حضور عباس (ع) در كنار زینب (س) حضور درس آموزی است كه در پرتو آن خورشید نجابت به سیمای ملكوتی فاطمه ی زهرا (س) چشم می دوزد. اگر عباس (ع) از درك حضور زهرای عزیز، دختر رسول خدا (ص) محروم بود، اوصاف و خصائل والای زهرا (س) را در رفتار و گفتار زینب (س) می یافت و از سر عشق، «بانوی شكیب» را خدمت می كرد.

عباس (ع) از مدینه تا مكه و از مكه تا كربلا یاور خاندان حسین (ع) و در كربلا محرم اهل حرم است و به دستور امام حسین (ع) آرام كننده و تسلابخش آن هاست [2] و زینب (س) نیز آن گونه در مصیبت عباس (ع) زاری ها می كند و دل در هجران او می گدازد [3] .


[1] تاريخ الطبري، ج 4، ص 118 و 1197؛ العباس، ص 61. در اين زمينه نيز اختلاف نظر بين مورخان ديده مي شود كه پرداختن به آن خارج از حوصله اين كتاب است. بنگريد به: بحارالانوار، ج 42، ص 74 به بعد؛ مناقب آل ابي طالب، ج 3، ص 304.

[2] بنگريد به: فصل دوم همين كتاب.

[3] بنگريد به: فصل دوم همين كتاب.